Smerter i ribben og midtrygg

Smerter i midtrygg, ribben og fremside av bryst kan være både skremmende og veldig vondt. Gitt at det ikke erandre underliggende årsaker til problemet, har vi god erfaring i både behandling og utredning av denne type problematikk.

Midtryggssmerter/vondt mellom skuldrene og ribbenssmerter – hvordan kan kiropraktoren din hjelpe deg?

Veldig mange får smerter mellom skuldrene og ut mot ribben i løpet av livet sitt. Dette har, i de fleste tilfeller, opphav i muskelsmerter eller låsninger i mellomskive virvlene og/eller ribben. Når det er sagt, kan det også har andre, mer alvorlig underliggende årsaker, som vi skal ta opp litt senere.

Årsaker (med utgangspunkt i muskel og skjelettsystemet)

Det kan være mange forskjellige årsaker til smerter mellom skuldre og/eller frem mot brystkassen. Her skal vi forsøke å gå gjennom de vanligste årsakene som vi kan hjelpe til med, samt svippe innom de litt mindre vanlige årsakene som legen kan hjelpe til med.

Muskelsmerter

Som følge av dårlig holdning, finner vi ofte muskelsmerter på fremsiden av brystkassen. Disse musklene kaller vi “musculus pectoralis“. Disse er med på å rotere skuldrene fremover, samtidig som de skal bistå med å løfte brystkassen når vi puster inn. I og med at mye av hverdagen består av stillesittende posisjoner med innoverroterte skuldre, vil disse musklene bli stramme med tiden. En annen muskelgruppe som kan gi smerter mellom skuldrene er “erector spinae”; på godt norsk, “ryggstrekkeren”. Denne blir ofte svak og dermed stram, også på grunn av dårlig holdning.

Her vises “janda´s teori” om positur, for å lettere få et bilde av hvordan positur kan påvirke smerter mellom skuldrene og i bryst/ribben.

r
Jandas teori om øvre x syndrom og hvordan det påvirker positur og muskelspenninger

Låsninger i nakke

Ta en nærmere titt på bilde over og tenk litt på hva som skjer øverst og nederst i nakken. Helt nederst har vi både muskler, nerver og ledd som kan, når satt i en dårlig posisjon over tid, gi opphav til smerter mellom skuldrene og ut i arm/skulder. Samme med de øverste leddene i nakken, selv om disse ikke har like mye triggerpunkt videre ned mot skuldrene, styrer nervus accessorius både de øverste skudermusklene (trapesius musklene) og en mindre muskel på fremsiden av halsen (SCM). Disse er med på å potensielt gi deg smerter på fremsiden av brystet og mellom skuldrene, men stråler også ofte opp mot hodet i form av et triggerpunkt.

Låsninger i ryggvirvlene mellom skuldrene

Disse ser vi også som følge av dårlig holdning, men her kjenner vi at total bevegelsen i brystryggen er redusert og ofte smertefull. Dette kommer ofte sammen med muskelsmerter både på fremsiden og baksiden av brystryggen og/eller låsninger i nakken.

Låsninger i ribben

Ja, dette kan faktisk skje! Ribbene skal være bevegelige i både inn og ut pusting. Derfor har vi ledd på både fremsiden og baksiden av ribbenene. Disse leddene er festet til ryggvirvlene på baksiden og sternum på fremsiden. Låsninger i ribben kommer ofte sammen med låsninger mellom skuldre, nakke og/eller muskelsmerter.

Tietzes syndrom/kostokondritt

Betennelse i ribbensfestet/brusken på fremsiden av brystet. Dette har som regel ingen underliggende årsak, men kan komme om du har andre muskel og skjelett betennelses sykdommer (alle type artritter). Smertene er ofte lokale og relativt skarpe. Man skiller også på kostokondritt og tietzes syndrom, og medikamentell behandling er mulig. Les mer om dette her.

Psykiske årsaker

Hvordan vi har det, vil i stor grad påvirke muskel og skjellettsystemet vårt. Når vi snakker om psykiske årsaker kan smerter mellom skuldrene og i brystet trigges av alt fra litt ekstra stress på jobb, til et anfall av panikkangst.

Ribbensbrudd eller kompresjonsbrudd i ryggsøylen

Eldre og benskjøre har en økt risiko for briste ribben eller få brudd i ryggsøylen. Begge deler kan komme spontant, under en skikkelig hostekule eller ved åpenbare ulykker. Det er derfor viktig at pasienten undersøkes ordentlig før målrettet behandling iverksettes. Dette gjør selvfølgelig våre kiropraktorer og skulle det være mistanke om slikt, blir pasienten alltid sendt videre for MR/røntgenundersøkelse.

Andre årsaker

Underliggende for alt over er ofte inaktivt stress, i en dårlig positur. Dette er noe folk flest gjør mye av i hverdagen, derfor er alt dette veldig vanlig! Andre og mer alvorlige årsaker kan være gallestein, hjerteproblemer, lungebetennelse, punktert lunge, halsbrann, blodpropp, helvetesild, magesår. Dette kan du lese mer om her, men det nevnes at det som oftest IKKE er noe alvorlig. Er du i tvil, oppsøk lege eller kvalifisert helsepersonell.

Symptomer – hvordan skille mellom de forskjellige symptomene på brystsmerter?

Dette er et litt komplisert symptombilde som vi skal forsøke å forenkle som best vi kan. Alle symptomene kan gli litt inn i hverandre, men det er ofte historien bak som kan avsløre om smertene har en alvorlig eller mindre alvorlig grunn. Er du i tvil, ring din lege eller kiropraktor og rådfør deg!

Symptomer på muskelsmerter

Her er det ofte vondt når du eller kiropraktoren din trykker på musklene dine. De musklene som trykkes på, stråler gjerne i henhold til kjente triggerpunkt. Du har kanskje hatt en stressende uke med lite aktivitet? Eller har du sovet litt dårlig? Kanskje du har tatt i litt ekstra på trening, slik at du har overbelastet en muskel. Her kan grunnene være mange, dette må du finne ut av sammen med kiropraktor/lege/annet helsepersonell.

Symptomer på låsning i nakken/nakkekjink

Her vil bevegelsen i nakken være redusert og smertene kan stråle/stikke godt mellom skuldrene når du beveger på nakken. Hodepine og svimmelhet kan komme samtidig. Dette kan også komme sammen med en nakkeprolaps, som i tillegg vil gi smerter ut i armen. Her er kiropraktoren din spesialisert i å skille mellom de ulike tilstandene! Les gjerne mer om smerter i nakken her.

Symptomer på låsning i ryggvirvlene mellom skuldrene, eller i ribben.

Symptomene her vil være vanskeligheter med å trekke pusten ordentlig, smerter på fremsiden av brystet og mellom skuldrene. Her er det igjen viktig med en grundig sykehistorie og undersøkelse for å utelukke andre årsaker som beskrevet tidligere. I forkant av dette, kan du ha gjort mye av det samme som beskrevet under muskelsmerter, men selve bevegelsen av brystkassen er også redusert.

Symptomer på mer alvorlige årsaker eller psykiske årsaker.

Her er det bakgrunnshistorien som kan avsløre om det muligens er noe mer alvorlig og/eller ikke muskel og skjelett relaterte årsaker som er opphavet til smertene dine. Smerter etter direkte skade, smerter uten noen form for annstrengelse/hvilesmerter og smerter etter inntak av bestemt type mat er symptomer som bør taes videre til legen. Når det gjelder de psykiske årsakene, avhenger dette av omfanget, hvorvidt du oppsøker lege etter kiropraktor.

Behandling for muskel- og skjelett relaterte smerter mellom skuldre/midtryggssmerter og ribbenssmerter.

Nå kommer vi til den beste delen av denne artikkelen, nemlig behandlingen! Vår erfaring er at de som oppsøker oss med slike smerter har veldig god effekt av behandling. Dette er selvfølgelig forutsett at vi har identifisert at problemet kommer fra muskel og skjelettsystemet og ingen alvorlig skade har skjedd i forkant. Alle våre behandlinger gjøres ofte i kombinasjon med hverandre og vi forklarer og blir enige med pasienten hva som skal gjøres hvor.

Manipulasjonsbehandlig

Når det har låst seg enten i nakken, mellom skuldrene eller nederst i brystryggen får vi ofte en umiddelbar og god effekt ved å øke bevegeligheten i de leddene som har låst seg. Den raske impulsen som kiropraktoren gir, enten i nakke og/eller brystrygg, gjør at leddene beveger seg bedre og man føler seg lettere relativt fort. Om ribbene også har vært låst, vil det også kjennes lettere å trekke pusten ordentlig. Les gjerne mer om hva manipulasjonsbehandling er og hvordan vi gjør det her.

Leddmobilisering

Denne behandlingen retter seg også mot bevegeligheten i leddene. Dette gjøres uten en rask bevegelse og gjerne gjentatte ganger. Her får vi nesten like god effekt som manipulasjonsbehandlingen og for de som er litt redd for “knekke” eller “poppelyden” er dette et godt alternativ. Erfaringsmessig trenger vi kanskje litt fler behandlinger og problemet kan sitte i litt lenger enn om vi får utført manipulasjonsbehandlingen. Men, alt hjelper til slutt!

Triggerpunktsmassasje

Dette gjør vi ofte i forkant av manipulasjonsbehandling eller leddmobilisering, for at låsningen skal slippe bedre og du som pasient skal få optimal smertelindring. Les gjerne mer om dette her.

Activatorbehandling

Dette er ett lite apparat som sender en rask bevegelse inn i det låste leddet. Det kommer en liten lyd fra apparatet og bevegelsesutslaget bedres noe. Våre kiropraktorer bruker dette ofte direkte på ribbenslåsningene, da dette erfaringsmessig lindrer veldig godt. Mange synes også dette er mindre “skummelt” enn manipulasjonbehandlingen og foretrekker at vi bruker denne behandlingsmetoden for å løsne opp i låsningen enten mellom skuldrene eller i nakken. Vi synes dette også funker bra, selv om favoritten fremdeles er manipulasjonsbehandingen 😉

Massasjeapparat

Har du noen gang lurt på hvordan det vil føles om du hadde klart å bruke massajseapparatet på de vonde punktene mellom skudrene? Våre kiropraktorer bruker ofte denne på brystryggen, da det gir en god muskelavslappende effekt, samtidig som alle ledd og bindevev får bevegd på seg.

Nålebehandling

Når smertene kommer fra nakken og skuldermuskulatur, bruker vi ofte nålebehandling for å virkelig få løsnet på de aller staeste triggerpunktene.

Øvelsesveiledning og holdningskorrigering

Kan man virkelig korrigere en holdning? Svaret er egentlig nei. MEN, man kan ta hyppigere og mer effektive pauser i hverdagen. Minipauser er beviselig bra for spenninger i nakke, skuldre og brystrygg, nettopp fordi vi bryter med en posisjon som fører til smerter i muskler og ledd.

I tillegg til dette, kan man trene opp musklene i ryggen og rundt skuldrene, samtidig som man tøyer det stramme musklene på fremsiden av brystet. Dette resulterer i bedre muskelfunksjon og dermed, bedre holdning.

Dette er noe våre kiropraktorer vil hjelpe deg med og spesialtilpasse i forhold til de leddlåsningene og muskelspenningene vi finner under en klinisk undersøkelse.

Stressmestring

Det å ta effektive hvilepauser og/eller kanskje bli gjort oppmerksom på hva som potensielt kan være grunnen til at nettopp dine smerter oppstår, kan være veldig effektivt. Våre kiropraktorer vil hjelpe deg med nettopp dette. Vi mener at stillesittende stress er roten til mye vondt, og oppfordrer alle til “å få ut” oppbygd stress i form av trening og/eller avspenning/meditasjon. Her er det veldig individuelt hva sm virker best for den enkelte.

Våre kiropraktorer jobber daglig med midtryggssmerter, vondt mellom skuldrene og ribbenssmerter og har en særdeles interesse i både utredning og behandling av disse type plager.

Kontakt oss gjerne på telefon 46332766 – eller benytt deg av vår døgnåpne online booking.