Vi har vunnet en konkurranse đŸ„ł

Da har det endelig skjedd, vi har VUNNET EN KONURRANSE đŸ„łOg som premie har vi fĂ„tt en veldig fin t-skjorte fra lĂŠrerike og generĂžse @smerteskolen!Tusen hjertelig takk for det.

Konkurransen gikk ut pÄ Ä beskrive hvordan vi som moderne klinikere han forandret «verktÞykassa» det siste Äret. Svaret var som fÞlgende:«Vi gir en Êrlig og presis prognose til vÄre pasienter, basert pÄ nyeste forskning rundt smerter og behandling.»

Hva mener vi sÄ med det?Det betyr i praksis at smerter ofte vil komme og gÄ, ofte i forskjellig grad basert pÄ hvordan tidligere, lignende smerter har utartet seg.

Vi ser ofte at aktive individer responderer fortere og bedre pÄ behandling/trening/medisiner enn de som ikke har tid til sÄ hÞyt aktivitetsnivÄ i sin hverdag.

De som er lite fysisk aktive i hverdagen sin, har ofte behov for mer behandling/trening/tid og kan respondere litt tregere, men det betyr ikke at det ikke er mulig Ă„ hjelpe disse ogsĂ„ đŸ€—

Midt i all denne forvirringen er det slik at smerter nÞdvendigvis ikke blir bedre for hver dag som gÄr, men kan vÊre vÊrre en dag og bedre en annen dag, for sÄ Ä bli vÊrre igjen.

Dette er helt normalt og ytterst skjeldent tegn pÄ underliggende sykdom og rÞntgen/MR er som regel ikke nÞdvendig, da det ikke vil forandre verken prognose eller behandlingsforlÞp.

Det viktige her er Ä holde hodet kald og gjÞre det beste ut av situasjonen mens det «stÄr pÄ».

Alt blir bedre med tid, trening og andre gode tilltak som funker for den enkelte.

Takk for oppmerksomheten.

Ønsker alle fĂžlgere en fortsatt fin og forhĂ„pentligvis smertefri uke ☀