Nålebehandling

Nåler bruker vi som triggerpunksbehandling når vi ikke kommer helt i mål med vanlig triggerpunksmassasje.

Hva er nålebehandling/dry needling?

Dette er en teknikk også kjent som tørrnåling, eller intramuskulær stimulering. Behandlingen har som mål å løse opp muskelknuter/triggerpunkter. Disse “knutene” eller punktene oppleves som stramme/ømme ved berøring og kan ofte stråle utifra selve triggerpunktet til andre muskler i den samme nervebanen.

Når ikke klassisk triggerpunktsmassasje løsner “bra nok” på identifiserte muskelknuter, setter vi ofte i gang med nålebehandling . Ved å løse opp disse knutene legges det til rette for dybdebehandling av den vonde og ømme muskulaturen.

Det kan være mange og sammensatte grunner til at det oppstår muskelknuter. Dårlig eller ensformig sittestilling/arbeidsstilling, stress, lite søvn, lite aktivitet, dårlig blodsirkulasjon, kosthold – det er mye som kan spille inn.

Våre kiropraktorer Sara Nordangr og  Kiropraktor Marie Hermansen er spesialtrente og sertifiserte innen triggerpunktsbehandling med nåler. Behandling med nåler inngår ofte sammen med andre type behandlingsformer og rådgivning/treningsveiledning.

Her på Fetsund Kiropraktorsenter streber vi etter å finne beste mulig behandlingsmetode for nettopp deg. Nålebehandling er en av våre beste behandlingsmetoder mot muskelsmerter.

Hvordan utføres nålebehandlingen?

Våre kiropraktorer på Fetsund har lang erfaring i å sette nåler og du som pasient kan føle deg trygg på at behandlingen er skånsom og effektiv. Teknikken går ut på å sette tynne nåler inn i triggerpunkter og stram muskulatur.

Behandlingen løser opp sammenfiltringer i punktene og øker blodsirkulasjonen slik at smerter avtar. De fleste vil ikke merke at nåla settes. Når  treffer selve triggerpunktet i muskelen kan du kjenne en kjapp sammentrekning i muskelen, som vi rent klinisk,  opplever som avslappende for det gitte triggerpunktet.

Noen kan bli litt støl etter behandlingen, men stølheten avtar gjerne i løpet av kort tid.

Tørrnåling må ikke forveksles med tradisjonell akupunktur. Begrepet brukes for å differensiere mellom bruk av nåler innenfor vestlig medisinsk tradisjon, og bruk av nåler i tradisjonell asiatisk medisin (akupunktur).

Begrepet «tørrnåling» brukes også for å skille metoden fra injeksjonsbehandling med sprøyter og kanyler til for eksempel lokalbedøvelse.

Fordeler med Dry needling:

1. Lindring av muskelsmerter og stivhet

2. Bedre fleksibilitet (forbedrer mobiliteten til leddene)

3. Rask effekt

Hva kan dry-needling/tørrnåling gjøre for dine plager?

Dette bildet er en illustrasjon over hvordan et triggerpunkt (merket med en x), kan være en relativ bidragsyter til for eksempel en klassisk spenningshodepine

Tørrnåling/dry needling kan være med å hjelpe et bredt spekter av  forskjellige vondter.  Dette inkluderer;

• Sportskader (eksempelvis: runners knee, muskelspenninger i hamstrings og setemusklatur)
  • Muskelsmerter kroniske og akutte (eksempelvis: piriformis syndrom, spenningshodepine, skuldersmerter)
  • Senebetennelser (eksempelvis: plantar fascitt, tennisalbue)
  • Smerteutstråling (eksempelvis: isjias, prolaps)
  • Fibromyalgi

Dette bildet viser triggerpunkt fra gluteus medius som kan være opphav til smerter i beinet/falsk isjias. Ved å bruke tørrnåler/dry needling dette triggerpunktet, kan vi lindre smerter i ben, som vist på bildet.

Hvor mange behandlinger burde jeg ha?

De fleste lurer på hvor lang tid det vil ta før behandlingen har oppnådd ønsket resultat. Svaret våre kiropraktorer gir er basert på hvilken problemstilling du har, hvor lenge du har hatt smerter, klinisk erfaring, forskningslitteratur og hva vi finner etter klinisk undersøkelse.

Lengden på behandlingsforløpet er til syvende og sist helt individuelt.

Har du fått en akutt spenning i en muskel som ikke har vært mer enn 3-4 dager trenger du sannsynligvis ikke mer enn 1-3 behandlinger. Har du hatt smerter i flere år, kroniske senebetennelser og myoser, eller slått deg etter et fall, trenger du ofte 5-8 behandlinger eller mer.

Ofte brukt av våre kiropraktorer

Her på Fetsund Kiropraktorsenter pleier vi å kombinere ulike typer behandlingsteknikker for at våre pasienter skal får best mulig virkning av behandlingen.

Når det gjelder muskel – og skjelettplager vil det alltid være viktig å gjøre egne øvelser hjemme.

Vi hjelper deg med et egnet treningsprogram som kan inneholde alt fra lette tøyninger og avspenning, til styrkeøvelser. Våre kiropraktorer på Fetsund veileder deg slik at du får full effekt.

Ring oss på 46332766 dersom du ønsker behandling med dry needling eller om du har noen spørsmål vedrørende din plager. Alternativt kan timer bookes på vår døgnåpne online booking.

Hjertlig velkommen!